Det finns de som har det värre

Jag kom till insikt idag efter att jag sett en dokumentär som heter TV Junkie.
Den handlar om en man som heter Rick Kirkman som är en tv-reporter.
Han har dokumenterat hela sitt liv med en filmkamera och man får följa honom och hans familj.

Rick Kirkman är en framgångsrik man med ett välbetalt jobb, hans syns ofta och mycket i TV och pengarna rullar in.
Han har en fru, en son och ett till barn på ingång. De bor i ett fint hus i ett fint område.
På ytan ser allt perfekt ut, men som med så mycket annat, skenet bedrar.

Bakom låsta dörrar och nerdragna persienner förvandlas Rick från att ge sken av att vara en klok, intelligent och bra människa till att vara en egoistisk knarkare. Allt detta får jag bevittna.

Det är en sorglig livshistoria. Det som gör det hela extra sorgligt är faktumet att Rick har allt, men han väljer att kasta bort det för drogernas skull.

"How can anything that is this good bee so bad?"

frågar sig Rick under ett av sina rus.
Det är också sorgligt. Han är otroligt medveten om att det han gör är fel och att han måste sluta.
Han förutspår hela sin framtid, han vet att det han gör kommer driva hela sin familj och hans liv i fördärvet,
och trots det, väljer han att fortsätta.

Som ni kanske förstår slutar inte den här historien särskilt lyckligt.
Många människor har blivit sårade, lurade och ledsna.
Rick förlorar sitt hus, sina barn, sin fru och sitt jobb. Allt det han värdesätter och älskar är borta.

Det är sorgligt att hela hans liv totalt måste slås i spillror innan Rick helhjärtat förstår att han måste förändra sitt sätt att leva. Att han förstår att han måste ta tag i sitt liv och sluta med alla former av droger och alkohol.

Alla gånger Rick har satt drogerna framför sin fru, alla gånger han har struntat i att gå till jobbet för att antingen återhämta sig från ett rus eller se till så att han blir hög igen, alla gånger han grälat och psykiskt misshandlat sin fru framför ögonen på sina barn, alla gånger drogerna flöt fritt genom hans kropp ledde fram till den punkten i hans liv som han nu befann sig vid. Och för en gångs skull tog han det "rätta" beslutet. Rick gjorde ett val, och han stog fast vid det.

"No more drugs"


Rick är nu föreläsare och han reser runt i Amerika och berättar om sin livshistoria för ungdomar.
Hans förhoppning är att om han kan få någon utav dessa ungdomar att lyssna på honom, så kanske han hjälper någon.
Han kanske hjälper någon att göra valet att säga nej till droger lättare.

Jag kom till insikt och jag vet att det finns de som har det riktigt jobbigt.
Mina pengabekymmer är inte världens undergång.
Jag har ju pengar, även om det inte är så mycket så klarar jag mig.
Jag har en underbar pojkvän som jag älskar och som älskar mig tillbaka.

Jag har hela min framtid framför mig.
Mitt liv är på gång att bli riktigt spännande just nu.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback