Dagens...

Mest roliga:

- Vad fina dina bröst är idag. säger flickan till min handledare vid mellanmålet.

Dagens sång:

Det var en gång en daggmask som hette Pelle Jöns.
Han var så rädd för skator, han var så rädd för höns.
Han var så rädd för letare och metare med burk.
Och de som satte mask på krok de kallar han för skurk.

En dag så tänkte Pelle, nu gräver jag mig ner.
En meter under marken, så syns jag inte mer.
Men metare och letare och skator och små höns,
de hittar många maskar, men inte Pelle Jöns.


Denna sången utlöste många och långa diskussioner om hur det går för Pelle Jöns när metarna, letarna, skatorna och hönsen hittade så många av hans kompisar.
Barnen undrade om Pelle kände sig ensam, vilket ledde oss in på frågorna:
Hur gör man om man tar hand om en daggmask? Vad behöver en daggmask för att må bra?

Barnen kom fram till att maskar behöver gräs, täcke, kudde, kärlek och mat.
Vi myntade begreppet mask-kram under våra diskussioner.
Klart att maskar också behöver att bli kramade, speciellt när alla ens kompisar har blivit antingen uppätna eller satta på krok. Det är ett hårt liv de lever, de där daggmaskarna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback